Thailand - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van Ellen Spek - WaarBenJij.nu Thailand - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van Ellen Spek - WaarBenJij.nu

Thailand

Blijf op de hoogte en volg Ellen

03 Juni 2014 | Thailand, Chiang Khong

Ik ben nu bijna een maand weg en heb eindelijk weer tijd gevonden om een blog te schrijven. Op dit moment zit ik in Vang Vieng in Laos te genieten van het uitzicht. Ik zal mijn blog in twee delen, 1 van thailand en een van Laos, anders wordt het een wel heel lang verhaal. Ik zal verder gaan waar ik in mijn vorige blog ben gebleven.

12 mei in Chiang Mai
Vandaag ben ik gaan ziplinen met in totaal 28 platforms. Ik wordt in een mooi tuigje gehezen, met haarnetje en helm op. Na een kleine klim beginnen we aan de tour. We slingeren een voor een van de ene boom naar de andere en het is echt geweldig, helemaal niet eng. De twee tourgidsen tijdens de tocht proberen echt alles eruit te halen om ons een leuke tijd te geven en uiteraard zijn de meiden daar de dupe van. Wanneer ze maar kunnen laten ze ons schikken, hangen ze ons opeens aan onze rug op en dan kan je je nergens aan vast houden en moet je gewoon springen. Het laatste deel van de trip vond ik behoorlijk eng waar je een vrije val maakt van best wel hoog. De tourgids zag dat ik het eng vond en natuurlijk moest ik dus als eerst, haha. Als je het eenmaal doet is het wel echt geweldig. Smiddag lekker rustig aan gegaan en savond met de groep uit eten gegaan. We waren echt net binnen of het begint keihard te regenen, voor zeker een half uur lang. Als de regen bijna is gestopt gaan we terug naar het hostel. Daar blijkt de heleboel te zijn overstroomt. Via het dakterras is al het water via de gang en trap alle kamers in gestroomd. Gelukkig waren er twee meiden in onze kamer die alle spullen op de bedden hebben gelegd, waardoor niks nat is geworden. We hebben nog zeker 20 min geholpen met de grond droog te krijgen, wat eigenlijk best gezellig was.

13 Mei
Er is echt zoveel te doen in Chiang mai het is echt een geweldige stad. S ochtends ga ik naar het oude centrum, hier een beetje rond gestruint in de vele straatjes. Een paar kleine tempels bezocht. Ik moet zeggen dat ik nu al alle tempels wel heb gezien. Alles is hetzelfde een gebouwtje met een grote nep goude boeddha erin. In de middag ben ik naar de tiger kingdom geweest. Hier leven ongeveer 100 tijgers. Je kan met verschillende leeftijden op de foto. Ik kies voor de tijgers van 9 tot 11 maanden. Ik mocht gelijk de kooi voor 15 min in waar 8 tijgers zaten, samen met een fotograaf en twee verzorgers. Het is best spannend. De tijgers zijn nog erg jong en erg speels. Terwijl ik naast een tijgers zit springt er een tijger vlak achterlangs. Pfff behoorlijk eng, ik schiet gelijk naar de verzorgers toe. Zij lachen. Omdat ik ook voor de fotograaf betaal proberen ze met de tijgers te spelen, zodat ik leuke foto's krijg. Af en toe komen de tijgers weer erg dichtbij en schiet ik omhoog, bijv toen een tijger mijn knie vastpakte en er wel erg lekker naar keek. Echt super om zo tussen de tijgers te liggen, maar het went niet.

14 – 16 mei Pai
Vandaag naar Pai gegaan. Lang in de bus gezeten, een en al kronkel weggetje, gelukkig hebben mijn reispilletjes hun werk gedaan en heb ik nergens last van. Ons hostel blijkt meer een camping te zijn. Er is een groot open huis waar 24 bedden zijn gemaakt met een matrasje en klamboe er overheen.
Savond heerlijk geslapen tijdens de regen en onweer. De volgende dag huren we scooters om de omgeving te zien. We zien wat watervallen, waar lokale jongens van afspringen. Voor ons iets te gedurfd, wij houden het bij pootjebaden. Halverwege ontmoeten we nog wat mensen. Op een gegeven moment rijden we met vijf scooters achter elkaar over de 'snelweg' erg leuk gezicht. Ik heb zelf ook een stuk gereden. Wauw wat is dit leuk zeg. Ik snap nu waarom mensen graag scooter rijden. Verder heb je hier een hele mooie canyon en hotsprings, waar we om 6 uur aankwamen, je snapt wel hoelaat de hotsprings dichtgingen :D. Ik zal ze vast ergens anders nog zien. Uiteraard hebben ze ook hier een nightmarket en ik moet me soms echt inhouden om niet alles te kopen. Via Pai reizen we weer terug naar Chiang Mai om de volgende dag naar Chiang Rai te gaan.


17 – 19 mei Chiang Rai
Na een busrit van 4 uur in Chiang Rai aangekomen. Samen met een andere meid hebben we een tour geboekt voor morgen. Via lonely planet vinden we een geweldig restaurantje die helemaal volgestopt is met de meest nutteloze spullen. Alles is over de top gedecoreerd, ook de menukaart ziet er goed uit. Dit ziet er allemaal veel belovend uit. Helaas blijkt het eten niet zo lekker, ze waren wel erg enthousiast met de koriander, en in de noodle soep zaten wel erg veel stukjes bot in plaats van vlees Er zijn hier weinig mensen op straat. Maar naar mate het later wordt en vooral als het donker wordt komt alles tot leven. In de nightmarket eten we verschillende hapjes. De kraampjes staat rondom een groot plein. Op het grote plein staan allemaal tafeltjes en stoelen. Je kan dus hapjes halen bij verschillende kraampjes. Ook kan je overal fruitshakes halen. Ze doen dan een of meerdere soorten fruit in de blender met waarschijnlijk iets van honing en ijsblokjes erbij. Het eindresultaat is echt heerlijk. De volgende dag de privetour gedaan. Hierbij zijn we naar de witte tempel gegaan. Je ziet hier wel wat sporen van de aarbevingen van de afgelopen dagen. Beide topjes zijn afgebroken en bungelen een beetje zielig naar beneden. Verder zijn we naar het zwarte huis gegaan en 5 verschillende villages bezocht, waaronder de longnecks. De derde stam voerde en kleine show op voor ons. Wij voelde ons nogal ongemakkelijk, omdat we de enige toeristen waren. Ze riepen door middel van ritmische bewegingen met bamboestokken op een boomstam de andere stamleden op om mee te doen. Toen iedereen er was dachten we nu komt de show, maar toen was het al afgelopen. Haha, toch wel leuk. De volgende stop is de monkeycaves. De grot is mooi, niet zo groot. Weer terug naar beneden voel ik opeens een paar vingertjes bij mij been. Ik schik zo erg dat ik een meter weg schiet. Tegelijkertijd schiet een klein aapje de andere kant op. Vervolgens blijft hij me aankijken en komt weer langzaam dichterbij. Na een lichte aarzeling pakt hij mijn broek vast en begint dat grondig te bestuderen. Hij kijkt goed tussen alle plooien. Ik denk dat hij op zoek is naar vlooien ofzo. Na een tijdje (ondertussen een al paar foto's gemaakt) likt hij aan mijn broek en besluit dat hij het wel lekker vind en stopt vervolgens mijn broek in zijn mond. Voor mij het teken om weg te gaan. Wil natuurlijk niet dat hij dadelijk ook nog in mijn been gaat bijten. Wat was dat geweldig zeg. Gewoon gevlooid door een aapje. Als ik later de foto's aan mijn gids laat zien zegt ze dat ze dat echt nog nooit heeft gezien. De tour is voor mij nu al geslaagd en ik ben pas op de helft. Eerst even lunchen. Ik heb heerlijke pat thai gegeten. Dit is een noodle gerecht met kip taugé en nootjes. We krijgen er ook wat sla bij en stukjes ananas. In de middag gaan we naar een marktje bij de grens van myamar, het opium museum, we gaan naar het 3 landenpunt en naar een dorpje met een oude tempel. Vooral het 3 landenpunt was wel interessant. Hoe dicht de landen bij elkaar liggen en worden gescheiden bij een rivier. Ook komen er twee rivieren samen, die niet samen mengen. Die ziet er heel raar uit. De laatste dag hebben we niet veel gedaan in Chiang Rai een beetje gerelaxed.

20 – 23 mei vrijwilligerswerk
Vandaag vertrek ik naar Chun voor mijn vrijwilligerswerk. In Chun aangekomen komt Sinchai mij ophalen op de scooter. Op het eerste gezicht lijkt het me een hele vriendelijke man. We rijden naar een boederijtje waar ik de komende twee weken zal verblijven. Het is allemaal erg basic. We beginnen met het opmaken van mijn bed en de gaten in de klamboe dicht te naaien. Het blijkt dat ik de enige hier ben en de meeste tijd alleen met Sinchai zal doorbrengen. Dit had ik niet helemaal verwacht en moet ik wel even laten bezinken. We rijden samen naar het centrum van het dorpje om nog wat vlees te halen. Ik ontmoet een nichtje die graag haar engels wilt oefenen. Terug op de boederij staat een vriend van Sinchai te wachten, we kletsen wat over van alles. Ik heb nog wel moeite om het engels te verstaan. Ze spreken de r standaard uit als een l. Sinchai begint alvast met het koken en ik mag/moet mee helpen. Hij betrekt me bij alles. Ik ben gewoon op een mini houtskool barbecue in de buitenlucht aan het koken. Ik maak plakrijst (sticky lice) met varkensvlees, ei en de stengels, bladeren en bloemen van een pompoen. Het is echt heel erg lekker. We eten in een halfbeschut huisje op een bamboematje waar de vliegen rondom de lamp zwermen de kippen rondom kakelen en een kat op de stoel ligt. Overal liggen potjes en pannen en er schijnt geen logica in te zitten al kan hij alles vinden. En dan haalt hij weer ergens een sausje vandaan of wat jus. En daar zitten we dan in kleermakerszit te eten met onze hand en een lepel. Gezellig in een beetje gebrekkig engels te kletsen. Verassend genoeg begin ik me toch al wel thuis te voelen. Ik ga nog even douchen voordat ik naar bed ga en hier merk ik wel weer hoe basic het hier is. Er komt amper water uit de kraan (wordt vast heel leuk als ik mijn haar wil wassen) oh en als ik naar de wc wil moet ik eerst alle mieren van de wcbril wegjagen. De volgend dag gaan we rond half negen naar de farm om het irrigatiesysteem te maken. Voor mij houdt dit in naar een paar mannen kijken die super langzaam werken. Na 10 minuten heb ik het wel gezien. Ik ga een rondje lopen over het land Na ook nog een uurtje in een houten huisje/hutje te hebben gelegen gaan we weer terug naar het huis. Hier even opfrissen om vervolgens te gaan lunchen in een restaurant. In de middag gaan we een deur ophangen in een mudhouse. Het duurde allemaal zo lang. En dat had hij weer het verkeerde schoefje of geen goede boor etc. Ik voelde me vandaag echt hutteloos en ik heb weinig gegaan. Ik besluit vandaag ook dat ik niet veel langer blijf. Ik moet zeggen dat de avonden wel oke zijn, maar een hele dag bijna niks doen en gebrekkig engels praten is erg vermoeiend. Vooral als ze het liefst praten over de politiek, pfff. Kunnen ze echt geen makkelijker onderwerp kiezen. Mijn laatste volle dag hier gebruiken we om stenen te maken voor een huisje. We moeten eerst de aarde loshakken van een berg, vervolgens gooien we dat in een keul met water en de schillen waar de rijst in heeft gezeten. Verder hoef ik niks meer te doen. Rond elf uur maken we de lunch al klaar en de rest van de tijd zit ik gevangen onder mijn muggennet wat te lezen, omdat ik echt niet nog meer muggenbulten kan verdragen. De laatste ochtend gaan we verder met het maken van de kleistenen. Het zand en water dat we gister hebben gemenkt is nu klei geworden. We mengen dat met de rijstschillen om het nog iets dikker te mengen. Die doen we met onze voeten, lekker stappen en mengen. Vervolgens gooien we het mengsel in een bak en vanuit de bak gooien we het weer in een houten frame. Als we het frame snel wegtrekken blijft er een steen vorm over. Dit moet twee dagen drogen, waarna het hard genoeg is om een muurtje te bouwen. Ik vind het erg leuk dat ik dit nog kan doen, want dit is een van de redenen dat ik vrijwilligerswerk ging doen. Met locale middelen iets opbouwen. Aangezien ik helemaal onder de klei zit en behoorlijk stink neem ik een douche. Sinchai heeft al de lunch gemaakt. Wederom is het eten lekker. Hij heeft ook komkommers voor mij gehaald, omdat hij weet dat ik dat lekker vind. Smiddags hebben we nog wat gekletst en hij heeft oorbellen gemaakt voor mij als souvinier, wat wel erg lief is. Ik denk dat als er meer vrijwilligers waren geweest ik dit wel echt een leuk plek had gevonden. Ik moet zeggen dat ik nu wel blij ben om weg te gaan. Rond half 3 komt de bus en vertrek ik naar de grensovergang met Laos. Ik slaap snachts bij de grensovergang in Thailand.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Khong

Zuid Oost Azie

Backpacken en vrijwilligerswerk

Recente Reisverslagen:

16 Juli 2014

Vietnam !

07 Juli 2014

Heel Laos door gereisd

03 Juni 2014

Laos 1 maand onderweg

03 Juni 2014

Thailand

12 Mei 2014

Bijna niet op reis
Ellen

Actief sinds 21 Jan. 2011
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 10737

Voorgaande reizen:

05 Mei 2014 - 17 November 2014

Zuid Oost Azie

02 Februari 2011 - 28 April 2011

Incredible India

Landen bezocht: