Vietnam ! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ellen Spek - WaarBenJij.nu Vietnam ! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Ellen Spek - WaarBenJij.nu

Vietnam !

Blijf op de hoogte en volg Ellen

16 Juli 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Ik ben net klaar met mij trip door Vietnam. Ik ben daar in totaal 3,5 week geweest en Vietnam is echt geweldig. Dus het is hoog tijd dat ik jullie ook op de hoogte breng en enthousiast maak om naar Vietnam te gaan :D.

18 Juni ben ik aangekomen in Vietnam met het vliegtuig vanuit Laos. Op het eerste gezicht is Hanoi een super drukke stad. Ik ben dat niet meer gewend van Laos en moet er even aan wennen. De volgende begin ik echt de charme van Hanoi te zien en uiteindelijk mnoet ik bekennen dat ik het een leuke, drukke, maar gezellig stad vind. Het eten hier is over het algemeen heel diverse en super lekker. Het maakt niet uit of je in een restaurant eet of op een krukje op de straat. Af en toe kies ik een onbekend gerecht en die blijken het lekkerst te zijn. Al moet ik zeggen dat ik er een keer helemaal naast zat en inplaats van de pork die ik besteld had kreeg ik vet met een ieniemie stukje varken eraan. Ikverblijf in de Old quater in Hanoi. Hier vindt je veel souviniers winkeltjes, tourgidsen, restaurantjes, barretje eigenlijk alles wat je nodig hebt.
In Hanoi zelf ben ik naar de tempel of literatuur gedaan, zeker de moeite waard. De tempels hier worden omringd door mooie tuinen en de tempels zelf zijn vaak vrij oud en bestaat uit meerdere gebouwen die steeds een beetje mooier en groter worden. Stukken beter dan de kitscherige geel goude boedhha’s in Thailand. Verder zijn we naar de prison geweest, erg interesant en we hebben de waterpuppet show gezien, heel erg grappig en leuk om iets traditioneel te zien.

Vanuit Hanoi kan je verschillende tours boeken. Ik heb een 3 dagen tour geboekt naar Halong bay. Ik keek hier echt zo naar uit. Eenmaal daar aangekomen (na een busrit van 4 uur) blijkt dat er een storm komt en dat we dus niet kunnen bljiven slapen op de boot en dezelfde dag nog terug gaan. Super balen en na veel gezeur doet iedereen toch de dagtrip. De dagtrip was echt geweldig. Het uitzicht is prachtig, we hebben een grot bezocht en gekajakked rond de rotsen. Erg jammer dat we gelijk weer terug moeten, maar toch blij dat we op zo’n minst een dag hebben gehad. Een van de leukste onderdelen is misschien nog wel de toiletten op de terug weg. Bij een van de tussenstops gaat iedereen de bus uit voor een plaspauze. Van een afstand zaggen de toiletten en prima uit erg schoon, maar eenmaal de hoek om bljikt dat er een rij van toiletten is met een klein muurtje ertussen ter afscheiding en that’s it. Geen deur niks, haha. Verder heb ik een dagtocht gedaan naar Tam Coc. Onderweg stop je bij een aantal tempels en mooie tuinen. In Tam Coc nemen we een roeibootje die door lokale mensen met hun voeten wordt bestuurd. Het uitzicht is erg mooi, ongeveer dezelfde rotsen als in Halong bay en je gaat een paar grotten onderdoor.

Na Hanoi vertrekken we naar Hue met een sleeperbus. De sleeperbussen in vietnam zijn prima, iedereen krijgt zijn eigen stoel/bed, inclusief vietnamese karaoke muziek :S. In Hue zelf is niet veel te doen. We boeken hier een dagtour om the citadel te zien, een pagode, twee Tomb en nog een paar kleine dingen. Vooral de tombs waren interessant. Achteraf gezien hadden we beter zelf iets kunnen regelen, want de bus zat helemaal vol met drie kwart vietnamese touristen, dus ieder praatje werd eerst in het Vietnamees gegeven en daarna in het engels. Hierdoor moesten we veel wachten.

Vanuit Hue doen we een tweedaagse tour naar de Phong Nha cave en de Paradise cave. De paradise cave is pas 10 jaar geleden ontdekt en pas een paar jaar open voor het publiek. Volgens world guiness book of records heeft de paradise cave de mooiste stalagtieten en stalagmieten van de wereld. Ik ben het 100 procent eens met hun. Wat een prachtige grot. De Phong Nha cave doe je op een boot en is ook zeker de moeite waard.

Vervolgens door naar Hoi An. Echt de beste plek op aarde. Wat een paradijsje is dat. Verder hebben ze wel al mijn geld gekregen, je kan hier zoveel mooie spullen kopen en kleren laten maken. Ik heb een pak opmaat laten maken en hij zit echt als gegoten en dat voor ongeveer 85 euro. Verder veel gerelaxed en genieten van de sfeer die hier hangt. Op een fietsje (1 dollar) door de straatjes rijden is echt heerlijk. Je kan een aantal oude gebouwen bezoeken,naar het strand gaan, heerlijk eten, kookcursus gedaan (Wonton heerlijk), een perfecte massage gekregen etc. Ik kan iedereen aanraden hier ooit naar toe te gaan.

Na Hoi An ben ik via Nha Trang door gereisd naar Dalat. Hier slaap ik in dalat family house. Dit is echt een vreemd maar super gezellig hostel. Mama maakt het avondeten klaar voor maar 2 dollar voor iedereen die maar wilt mee eten. We zitten met ongeveer 20 man in een hele kleine ruimte gepropt met heerlijk eten. De volgende dag ga ik canoyingen. We zijn met een vrij grote groep. De hebben vier rotsen waar we vanaf abseilen,waarvan twee in een waterval is. We springen van rosten af, glijden over rotsen alsof het een glijbaan is klauteren door de jungle en door het water. Het is soms behoorlijk eng, maar tegelijkertijd echt geweldig. Ik ben hier ook van een 7 meter hoge rots af gesprongen en dat was echt doodeng, maar wel mooi gedaan :D.

Mijn volgende stop is Mui Ne. Hier heb ik vooral veel bij het zwembad gelegen. Vooral in de middag washet weer slech, waardoor ik niet de sanddune tour kon doen. Maar gewoon een paar dagen luieren vind ik ook helemaal niet erg. Fijn om even bij te komen van al het reizen.

Ik eindig mijn Vietnam avontuur in Saigon. Hier kom ik Karlijn weer tegen. Echt super leuk om elkaar steeds tegen te komen. Konden we gelijk veel informatie uitwisselen over de verschillende landen. In Saigon hebben we lekker rustig aan gedaan. Een paar markten bezocht, een wandeltour gedaan, de War remnants museum bezocht. Zeker een aanrader, maar ook super triest om te zien wat er in de 17 jarige oorlog allemaal is gebeurd. We zijn naar de skybar gegaan, net nieuw (echt een overdosis aan personeel) van hieruit hebben we een mooi uitzicht over Saigon. We hebben een dagtour gedaan naar de Mekong Delta. Dit viel nogal tegen aangezien we daar heen gingen voor de floating market en de floating market uit een boot bestond. We hebben hiervoor een deel van ons geld teruggekregen, erg aardig. En we zijn naar de Cu Chi Tunnels gegaan. Het is meer een museum in de jungle, wat inhoud dat je helemaal lek wordt geprikt door de muggen. Ik heb het eerste stukje van de Cu Chi tunnels gedaan en ik vond het echt doodeng. Ik klan niet geloven dat de mensen daar gewoon woonde.

Tussendoor heb ik uiteraard voetbal gekeken, helaas waren de wedstrijden wel vaak pas om 3 uur in de ochtend. Verder veel samen gereisd met dezelfde mensen wat het reizen erg leuk maakt. Ik zal het eten uit Vietnam zeker missen. Nu op naar Cambodja.

• 16 Juli 2014 - 09:36

Ger Spek:

ik wil ook.

• 18 Juli 2014 - 12:14

Joke Van Zanden:

Hoi Ellen,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    In je reisverslag lees ik dat je genoeg mensen ontmoet die onderdelen van jouw reis samen met je delen dus zal het wel een feestje worden.
    Je geeft de thuisblijvers een kijkje in het leven van de landen die je bezoekt en het is duidelijk dat je het naar je zin hebt.
    Ik wens je veel voorspoed en plezier tijdens de rest van je reis en ben benieuwd welke avonturen je nog op je pad zult vinden.